Wednesday 19 October 2011

Fifth Week Class

Assalamualaikum dan Salam sejahtera......
Minggu kelima adalah minggu yang paling mencabar sepanjang tugasan Komputer dalam Pendidikan yang pernah saya lalui setakat ini.Berikut adalah serba sedikit refleksi saya terhadap tugasan 4 pada minggu ini.Tugasan pada minggu kelima ini adalah...
Perlu mencari proses penyelidikan melalui...

Proses pencarian penyelidikan sememangnya agak mudah kerana di dalam proforma sudah menyediakan link URL untuk pencarian proses penyelidikan tersebut.Namun,setelah mengunjungi website tersebut,saya masih kurang faham kajian tentang penyelidikan yang di tunjukan melalui website tersebut..


Proses proforma yang seterusnya adalah untuk mencari atau mengunjungi URL bagi Kajian Lepas atau Literature Review.Melalui proforma,saya mengunjungi website tentang Kajian Lepas di alamat URL tersebut....
Terdapat dua kepentingan utama dalam penulisan Kajian Lepas atau Literature Review iaitu:
  • Menjadi asas kepada anda (dan pembaca) mengetahui kedudukan kajian anda dalam perkembangan pengetahuan dan kajian-kajian lepas dalam bidang yang sama sejak dulu hingga sekarang.
  • Menjadi asas penentuan skop dan fokus kajian anda kerana bidang yang anda kaji adalah luas. Penentuan ini dilakukan dengan mengambil teori tertentu sahaja, menghadkan pemilihan variabel, penggunaan sampel tertentu, pemilihan metodologi kajian dan teknik analisis data.

Selepas itu, saya terus ke tugasan seterusnya iaitu ke carian bahan-bahan pembelajaran untuk tugasan 4 ini..Melalui profoma telah disediakan URL untuk pencarian bahan-bahan mengenai tajuk tugasan kami.URL ini jesteru lebih memudahkan saya untuk membuat pencarian tentang arikel jurnal dari ukm,dari cambrige dan sebagainya melalui link yang telah diberikan iaitu..


Melalui link yang telah diberikan,

Melalui link yang diberi,,saya mencari artikel jurnal dari UKM menggunakan link yang diberi.Alhamdullilah,setelah pencarian demi pencarian saya menemui beberapa artikel jurnal.Berikut merupakan alamat URL jurnal yang saya temui dan berkongsi link tersebut dengan postkannya di Facebook group..  .


Selepas itu,saya terus mencari artikel melalui google scholar melalui link yang telah diberikan di dalam proforma.Disini,saya dapati pelbagai info mengenai tajuk tugasan saya.Saya menemui tiga arrikel melalui google scholar dan terus postkan link tersebut ke Facebook group..Berikut adalah alamat URL tentang tugasan saya yang ditemui di google scholar..

Kemudian,saya terus mancari buku di googlebook tentang tajuk tugasan saya,iaitu Perisian Sumber Terbuka.Melalui googlebook,pelbagai buku-buku ilmiah ditemui.Seterusnya,saya terus postkan link berkenaan buku tersebut di Facebookgroups saya.Googlebook ini menyediakn pelbagai bahan-bahan ilmiah.Sebelum ini,saya tidakl pernah menggunakan googlebook ini,selepas ini,saya akan terus mangaplikasikan googlebook dalam pelbagai pembelajatan untuk mncari sumber rujukan tambahan.Berikut adalah buku yang saya temui di googlebook..




    Namun,perbincangan di dalam Facebook group kurang mendapat sambutan.InsyaAllah..selepas ini,saya akan cuba mengaktifkan diri melalui perbincangan di Facebook group tersebut..Selepas itu,saya perlu melaksanakan satu tugasan lagi iaitu Laporan mengenai (Apa yang Perlu Malaysia Lakukan) dan kaitkan dengan tajuk tugasan saya.Penulisan laporan ini amat mencabar.Saya mencari seberapa maklumat yang penting untuk mengetahui isi kandungan laporan di universiti dan cara-cara penulisan kajian lepas yang betul..saya  mulakan penulisan laporan dengan menggunakan OpenOffice Writer.Untuk memulakan penulisan laporan,saya dikehendaki memuat turun OpenOffice melalui internet.Proses untuk memuat turun OpenOffice ini mengambil masa yang agak panjang iaitu lebih kurang 30 minit.Berikut merupakan OpenOffice yang telah di download melalui internet.




Selepas itu,saya memulakan penulisan laporan tugasan 4 ini di OpenOffice Writer.Penulisan melalui OpenOffice Writer sememangnya amat berbeza dengan Microsoft Word.Perbezaannya adalah..

Microsoft Office mengandungi beberapa software seperti Word, Excel, Powerpoint dan sebagainya.Microsoft Word digunakan untuk menulis surat, membuat resume, lapuran dan sebagainya dan format .doc.Cuma.Microsft Office merupakan produk bukan percuma. Kita memerlukan lesen untuk diinstall ke dalam pc. ramai pengguna perisian  mencari alternatif yang lebih murah atau percuma bagi menggantikan produk keluaran microsoft ini. Antara yang popular adalah seperti OpenOffice.Cuma beza di antara kedua produk ini..satu percuma dan satu lagi kena bayar.


Open Office
Microsoft Office
Writer
Word
Calc
Excel
Impress
Powerpoint
Base
Access
v
KELEBIHAN OPEN OFFICE

v OpenOffice mudah digunakan.

v  Tidak diganggu oleh software update yang terlalu kerap                                                        jika menggunakan Microsoft Office 

v Percuma

v Lebih user friendly.

v  Penggunaan ram pc yang rendah memastikan penggunaan OpenOffice dengan lebih berkesan dan lancar. 

 Selepas penulisan siap,saya mengupload penulisan laporan di yahoogroups dan googledoc.
    Selepas itu,saya membuat folder yang baru melalui tugasan minggu 5 dan menambah fail dalam tugasan minggu 5 tersebut dengan meletakkan semua rujukan yang ditemui sepanjang tugasan ini...
  
Akhir kata,sememangnya tugasan Komputer dalam Pendidikan ini...semakin lama,semakin mencabar..namun....saya tetap dan cuba menyiapkan tugasan sebelum keesokkan hari kelas bermula....Walaupun betul atau salah cara saya membuat tugasan ini,namun...Usaha adalah penting....daripada tidak melakukan apa-apa....
Sekian,terima kasih...
     

No comments:

Post a Comment