Monday 24 October 2011

Sixth Week Class

Salam dan selamat sejahtera kepada semua,salam 1 Malaysia.....
  Pejam celik,pejam celik,dah masuk minggu keenam bagi kursus Komputer dalam Pendidikan ini.Jika diimbas kembali,pastinya teringat akan pada mulanya kursus ini,,memang banyak tekanan serta sering di marahi oleh Dr,kerana terlalu banyak kesilapan dibuat..hehehe,tapi semua itu dahulu,sekarang pembelajaran bertumpu pada diri sendiri.Hanya merujuk proforma.Tiada lagi sesiapa yang ingin ambil kisah tentang tugasan Komputer dalam Pendidikan sekarang.Eeeem,,rasanya bosan juga tiada orang nak marahkan kita nie,,hehe.
   Tugasan pada minggu 6 ini adalah dikehendaki untuk membuat mini research melalui tugasan yang lepas.Proses untuk membuat mini research ini,bagi saya amat menarik..Pada mulanya,saya dikehendaki melayari laman web tersebut untuk mengetahui pekara asas tentang cara dan proses dalam membuat/merangka soalan.3 Link URL tersebut adalah.:

Selepas itu,saya membuka Link untuk ke SurvayMokey melalui Link,www.surveymonkey.com....untuk menulis soalan melalui survaymonkey saya perlu membuka akaun terlebih dahulu.Selepas itu,saya terus sign in.Melaluinya,saya merangka dan terus menulis soalan mengenai tajuk tugasan saya,iaitu Perisian sumber Terbuka(OSS).
Cara-cara untuk membuat soalan di survey monkey adalah,

Step 1


Step 2


Step 3 



Selepas itu,saya postkan soalan tersebut ke Fb Groups saya,dan menjemput rakan-rakan untuk menjawab soalan saya.Terdapat pelbagai komen daripada rakan-rakan,Alhamdullilah..soalan saya di jawab oleh mereka..

Seterusnya,saya terus menulis soalan saya melalui googledoc.Di google doc,saya perlu melalui beberapa langkah iaitu,pada mulanya,saya perlu menggunakan alamat gmail saya untuk menggunakan googledoc.Selepas itu,saya klip kepada butang document.Melaluinya saya terus menekan form.Kali ini,saya perlu menulis soalan menggunakan form.Selapas siap menulis semua soala,saya menyimpan,dan cuba mengedit semula soalan tersebut.Untuk mencantikkan soalan tersebut,saya masukkan tema.Saya memilih tema bunga,saya amat menyukai bunga,bunga itu indah,cantik....Berikut merupakan langkah-langkah untuk saya membuat soalan(Form) di dalam Google docs...

1) Step 1




2) Step 2



3) Step 3



4)Step 4


Step last??hah...masukkan tema atas minat masing-masing.Saya minat bunga..So,saya pilih design bunga..lalala...Berikut merupakan hasil soalan+design yang telah ciap di buat di docs.google..



Selepas itu,barulah saya memasukkan semua soalan saya yang di buat melalui surveymonkey,googledocs ke dalam Fbgroups,Fb personal,yahoogroup,dan analisis tentang soalan tersebut di Link Yahoogroup Dr.Siti Fatimah Mohd Yassin.

Soalan yang telah di masukkan ke dalam Facebook groups..



Folder Links yang telah di masukkan ke dalam Database Yahoo groups Dr.Siti Fatimah Mohd Yassin..




Selepas itu,saya printkan 10soalan yang telah dibuat di googledocs.Oleh hal yang sedemikian,saya terpaksa mencari 10 orang rakan-rakan yang dari fakulti yang lain untuk menjawab soalan tersebut dengan memberikan soalan yang telah diprintkan tadi.Analisis daripada rakan-rakan tersebut(yang diprint) diambil daripada rakan yang pelbagai fakulti,tidak tertumpu kepada fakulti pendidikan sahaja dan tahun pengajian yang berbeza.Hal ini demikian kerana,rakan-rakan fakulti pendidikan semestinya telah menjawab semua soalan yang telah dipostkan melalui Fbgroups........

Sokongan dan kerjasama daripada rakan-rakan amat dihargai.Tidak disangka,sokongan mereka amat menggalakkan...Melalui blog ini,saya juga ingin mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada semua rakan-rakan yang telah memberikan sokongan dan komitmen untuk menjawab soalan saya....


Sekian,Terima Kasih.....

No comments:

Post a Comment