Saturday 8 October 2011

Third & Fourth week class


Assalamualaikum dan salam sejahtera.....

  Terima kasih kerana sudi meluangkan masa dengan membaca blog saya.Pejam celik,pejam celik sudah minggu ketiga saya berada dalam kursus Komputer Dalam Pendidikan ini.Semakin lama,semakin banyak pekara yang akan dipelajari dan semakin banyak cabaran yang akan ditempuhi.Tajuk-tajuk tugasan pada minggu ini adalah......
1.     21st Century Skill
2.     Thinking skills and ICT 
3.     Internet and Computer Security (Virus,Spam,Phishing) & Operating System
4.     Original and licensed software
5.     Open source Software
6.     Web 2.0 in education
7.     E-Learning & Mobile learning

  Pada permulaannya,saya dan pasangan memilih tajuk E-Learning & Mobile learning...namun bagi kelas s1k3 dan s1k4..Dr.Siti Fatimah Mohd Yassin telah menetapkan tajuk kami dan kumpulan saya mendapat tajuk Open source Software(OSS) atau Perisian Sumber Terbuka melalui Database di dalam Yahoo groups Dr..Berikut merupakan tajuk dan nama pasangan yang telah di isi di dalam Database Dr.




Selepas mendapat tajuk tersebut...saya mencari maklumat tentang OSS di internet.Untuk memudahkan pencarian,saya menggunakan cara yang diajar oleh Dr.Siti Fatimah Mohd Yassin melalui perfoma iaitu,mengelaskan tugasan melalui who?what?where?why?how...

  Berikut merupakan rumusan tugasan saya pada minggu ketiga ini...
  • Apa
OSS adalah sebuah perisian bebas yang memberikan kemudahan penyalinan dan penyebaran kerana persamaan kod-kod sumbernya yang boleh dikongsi.OSS juga adalah perisian kod-kod yang sumbernya boleh dilihat,diubah,dimiliki dan disebarkan semula kepada umum asalkan ia memenuhi hak cipta asal sumber terbuka.Oss juga adalah perisian yang boleh diedarkan secara percuma tanpa dikenakan sebarang caj oleh pemilik dan pengeluar lesen.
  • Kenapa
OSS bertujuan untuk mewujudkan industri perisian tempatan yang mampu berdaya saing,berkemampuan dalam bidang penyelidikan dan pembangunan serta mampu menyumbangkan kepada pendapatan negara.Selain itu,OSS bertujuan memastikan keselamatan dan kedaulatan sesebuah negara.
  • Di mana
OSS diperolehi dengan muat turun melalui internet.Selain itu,pihak Microsoft juga menyediakan platform OSS ini di alamat URL,http://www.microsoft.com/opensource.
  • Siapa
OSS  kebiasaanya digunakan oleh orang biasa yang tahu menggunakan komputer mengikut perisian yang digunakan.Umumnya,digunakan oleh pelajar dan penjawat awan dan swasta yang kebiasaanya menggunakan komputer dalam pekerjaan mereka.
  • Bagaimana
OSS dilaksana berdasarkan beberapa kriteria,antaranya..OSS seharusnya diedarkan secara percuma,OSS harus disertai dengan kod sumber,pengeluar lesen seharusnya membenarkan sebarang pengubahsuaian kepada perisian,semua individu berhad mendapat faedah daripada OSS tanpa sebarang diskriminasi,perisian dan perlesenan seharusnya bersifat teknologi-neutral dan OSS boleh digunakan tanpa sebarang diskriminasi akan tujuan penggunaannya.


  Rumusan diatas merupakan serba sedikit maklumat mengenai OSS.Namun,terdapat satu emel daripada Dr yang menyuruh kami mengaitkan tajuk kami dengan Digital Citizen.Sila lihat post saya di blog seterusnya yang berjudul Perisian Sumber Manusia untuk maklumat selanjutnya.Selepas menyiapkan tugasan ini,saya dapati bahawa tajuk ini amat menarik.OSS..atau Perisian sumber terbuka adalah ssesuatu yang unik,bukan sahaja memberi kebaikan dalam proses pembelajaran,bahkan dapat membaik pulih ekonomi negara dengan mencipta peluang pekerjaan,menjimatkan perbelanjaan syarikat atau kerajaan dan seterusnya dapat menambahkan pendapat negara.

  Oleh hal yang semikian,,tugasan pada minggu ini amat menarik..walaupun terdapat beberapa kesilapan..ditegur oleh pensyarah dan sebagainya..namun berusaha untuk memperbaikinya..sesunguhnya..`manusia tidak lari daripada membuat kesilapan'.....

Pakai baju warna biru
   Pergi ke kuliah pukul satu
Pelajar sentiasa hormatkan guru
   Kerana guru pembekal ilmu......

Sekian,terima kasih.



No comments:

Post a Comment