Wednesday 5 October 2011

Second week class

Assalamualaikum dan salam sejahtera......


Coretan ini adalah ingin menyatakan apa yang telah saya pelajari pada minggu kedua ini...Pada minggu kedua ini,kami diberi amanahkan untuk membuat tugasan mengenai Sistem Pengurusan Pembelajaran atau LMS.Kandungan tugasan tersebut perlu distrukturkan mengikut persoalan iaitu who?what?where?why?how?.......


  Oleh hal yang sedemikian,saya berusaha untuk mendapatkan maklumat tentang LMS iaitu carian melalui google.Pada permulaannya,maklumat yang diperoleh tidak mencukupi untuk mengikut persoalan tersebut,tetapi saya tetap mencari maklumat yang dirasakan boleh diterima dalam tugasan ini.Berikut adalah rumusan pada permulaan yang dapat saya simpulkan sepanjang pencarian saya berkaitan dengan tugasan ini.


  Apa itu LMS..??LMS adalah merupakan sebuah aplikasi perisian untuk pentadbiran,dokumentasi,dan laporan program latihan,kelas serta aktiviti dalam talian,e-learning program dan kadar latihan.Kenapa LMS dijalankan..??LMS dijalankan bertujuan untuk memudahkan penyampaian kursus atas talian.Selain itu,LMS turut menjadi tarikan kerana kos relatifnya agak rendah dan tahap kemahiran pengguna yang diperlukan juga agak asas.Dimana LMS digunakan...??LMG digunakan di sekolah dan institusi pengajian tinggi.Siapa yang menggunakan LMS..??LMS digunakan oleh pelajar di sekolah,pelajar di institusi pengajian tinggi,guru,pensyarah,pihak pentadbir dan staf-staf pendidik.Bagaimana LMS digunakan..??LMS digunakan untuk merancang e-Bahan,megesan pencapaian pelajar dan mengesan status penngunaan pengguna.


   Selepas menaip semua maklumat yang diperlukan mengikut susunan persoalan,saya terus kongsi maklumat berkaitan LMS ini bersama Dr.Siti Fatimah Mohd Yassin..Namun,pada keesokannya..apabila saya membuka akaun gmail saya,terdapat mesej dari Dr yang menyuruh saya mengaitkan LMS dengan yahoogroups dan SPIN.Oleh hal yang sedemikian,saya terus mencari maklumat tentang kaitan di antara LMS dengan SPIN dan yahoogroups.Berikut merupakan rumusan yang dapat saya simpulkan berkenaan kaitan tersebut.




  • SPIN


  Spin merupakan sitem pengurusan dan pembelajaran interaktif.LMS  pula menggunakan multimedia untuk meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran yang menyokong multimedia bahan-bahan pembelajaran.LMS di SPIN mewujudkan persekitaran pembelajaran,pengajaran yang membolehkan interaksi di antara pensyarah dan pelajar secara maya.LMS di SPIN juga dapat merekod,menyediakan maklumat kursus serta dapat menganalisis pretasi pelajar.LMS di SPIN menyediakan jadual kursus,maklumat tentang kursus,nota daripad pensyarah,dan pengumuman-pengumuman terkini daripada pensyarah.Selain itu,SPIN membolehkan pelajar menambah atau mengugurkan sebarang kursus di universiti.Oleh hal demikian,LMS di SPIN amat bermanfaat kepada para pelajar di UKM.


  • YahooGroups
  YahooGroups juga dikaitkan dengan LMS  kerana yahoogroups merupakan alat perhubungan di dalam kumpulan yang mempraktikkan pembelajaran secara maya.Para pelajar dan pensyarah yang mentertai kumpulan di yahoogroups akan memperolehi maklumat tentang pembelajaran yang dibincangkan melalui yahoogroups.LMS di yahoogroups membolehkan pelajar dan pensyarah yang berkemungkinan sibuk berinteraksi dan pensyarah dapat memastikan tugasan yang diberi dilaksanakan oleh pelajar.Melalui yahoogroups,pelajar dan pensyarah dapat menguplod files pengajaran,pembelajaran dan sebagainya.




 Selepas itu,saya terus ke facebookgroups untuk berbicang tentang LMS bagi memenuhi perfoma yang memastikan..think,pair,share berlaku..namun,perbincangan kurang mendapat sambutan lagi satakat ini..hehehe..Refleksi proses pembelajaran pada minggu ini..kekuatannya,,,dapat memberikan maklumat kepada saya tentang LMS.Sejujurnya,pengetahuan saya tentang LMS selama ini adalah kosong..melalui tugasan minggu kedua ini,saya dapat meningkatkan pengetahuan saya tentang LMS dan seterusnya dapat mengaitkan LMS yang digunakan di UKM ini iaitu SPIN dan yahoogroups.


Sekian,terima kasih....









No comments:

Post a Comment